Pokolenie Z używa slangu związanego z grami wideo, tak jak poprzednie pokolenia używają terminów sportowych. Eksperci twierdzą, że tworzy to nową kategorię etymologiczną slangu gamingowego. Od „wołowiny” po „nagi” – można śmiało powiedzieć, że wielu członków pokolenia Z ma swój własny język.
Teraz ekspert w dziedzinie lingwistyki wykształcony na Harvardzie ujawnił, jak pokolenie Z (osoby urodzone pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku) zaczęło używać terminów z gier wideo.
Według Adama Aleksica, tak jak poprzednie pokolenia używały metafor sportowych jako części języka codziennego, tak teraz gry wideo stają się częścią sposobu, w jaki młodzi ludzie rozumieją świat. Niezależnie od tego, czy nazywają cię NPC, pytają, dokąd zmierzamy, czy też wykonujesz zadania poboczne, okazuje się, że pokolenie Z może obgadywać cię za twoimi plecami.
Na szczęście pomoc jest pod ręką, ponieważ przygotowaliśmy listę najpopularniejszych terminów związanych z grami wideo oraz ich znaczenie we współczesnym słowniku pokolenia Z.
Aleksic, który publikuje posty pod pseudonimem Etymology Nerd, twierdzi, że używanie przez pokolenie Z terminów z gier wideo w prawdziwym życiu jest w rzeczywistości nowym typem kategorii etymologicznej.
Nie jest to zjawisko nowe, ponieważ nasze metafory związane z grami sięgają XII i XV wieku, kiedy znaczenie szachów było duże.
Aleksic mówi: „Zaczęliśmy używać szachowych terminów, takich jak „pionek” czy „gambit”, aby opisać sytuacje niezwiązane z szachami”.
Nawet termin „szach” wyewoluował z dosłownego ataku na króla w szachach i oznacza „zatrzymaj się i rozważ”, tak jak go używamy dzisiaj.
Choć terminy związane z grami wideo mogą być dziś używane głównie przez pokolenie Z, Aleksic twierdzi, że w przyszłości mogą one zyskać na znacznie większym znaczeniu.
Nerf
Jeśli rozmawiałeś z członkami pokolenia Z lub spędziłeś dużo czasu grając w gry online, z pewnością słyszałeś, jak ktoś wypowiadał klasyczny refren: „PLS Nerf”. Nerf to jeden z tych terminów związanych z grami wideo, który przyjął zawiłą ścieżkę do swojego ostatecznego znaczenia. Termin ten wywodzi się z piankowych strzałek i mieczy Nerf, które stały się popularne w latach 90.
Stamtąd termin ten wydaje się pojawiać w grach wideo w grze MMORPG Ultima Online z 1997 roku. Kiedy twórcy gry wypuścili aktualizację, która znacznie zmniejszyła siłę mieczy, niektórzy gracze narzekali, że przypomina to używanie „mieczy Nerf”.
Termin ten rozprzestrzenił się obecnie wszędzie i oznacza duże zmniejszenie siły, mocy, wydajności lub zdolności. Ktoś może nazwać coś „onerwionym”, co oznacza, że zostało znacznie gorsze, lub narzekać, że coś należy „onerwić”, aby zachować sprawiedliwość.
Nerf to także odwrotna strona terminu „wzmocnienie”, który oznacza zrobienie czegoś mocniejszego lub ogólnie lepszego.
NPC
To może być najbardziej zauważalny przykład tego, jak termin związany z grami wideo przedostał się do prawdziwych rozmów. Termin NPC lub postać niezależna sięga jeszcze czasów przed erą gier komputerowych i papierowych gier RPG.
Jeden z najwcześniejszych znanych przykładów tego terminu można znaleźć w 1974 roku w pierwszym wydaniu Dungeons and Dragons Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona. Tam termin ten był po prostu używany do opisania dowolnej postaci w historii, którą kontrolował mistrz gry, a nie jeden z graczy. NPC zostali wykorzystani do uatrakcyjnienia świata i uczynienia go bardziej żywym dla graczy.
W miarę jak gry RPG stały się cyfrowe, pojawiły się także postacie niezależne, a w grach komputerowych zaczęły pojawiać się zautomatyzowane postacie. Niektórzy NPC mogą być teraz niezwykle wyrafinowani, ale termin używany potocznie odnosi się głównie do stylu NPC występujących w grach takich jak Skyrim i Oblivion.
Ci NPC na ogół chodzili nieco niezdarnie po ustalonych ścieżkach lub pozostawali zamrożeni w miejscu przez wiele godzin, powtarzając dziwaczne, niesekwencyjne zdarzenia. Z tych niezgrabnych wczesnych postaci niezależnych termin ewoluował i odnosi się do ludzi, którzy żyją tak, jakby podążali zaprogramowaną ścieżką, zamiast myśleć samodzielnie.
Ogólnie rzecz biorąc, ktoś może zostać nazwany NPC za nudę lub brak spontaniczności, którą cieszy się komputer (postać gracza).
Jako równoważny termin możesz pomyśleć o określeniach takich jak „dron”, którego używa się w odniesieniu do kogoś, kto po prostu przechodzi przez życie.
Może to również sugerować poziom nieistotności, ponieważ chociaż NPC mogą stanowić dużą część gry, nigdy nie są tak ważni jak gracze.
Zadanie poboczne
Kolejnym terminem wywodzącym się z tradycji RPG jest „sidequest”.
Jak sama nazwa wskazuje, odnosi się to do wszelkich zadań lub misji, które nie są częścią głównej historii ani celu. W grach takich jak Wiedźmin 3, Red Dead Redemption 2 czy Legend of Zelda: Tears of the Kingdom zadania te mogą w rzeczywistości zająć dziesiątki godzin rozgrywki.
Znaczenie zadań pobocznych również jest różne – od przyziemnych zadań, takich jak pomoc komuś w znalezieniu zaginionej garnka, po rozległe zadania o naprawdę epickim zasięgu. Z tego powodu termin „zadania poboczne” zaczął oznaczać wszelkiego rodzaju zadania, hobby lub zajęcia, które są skojarzone z głównymi „zadaniami” życia.
Na przykład ktoś, kto w weekend zaczyna wykonywać wiele nowych zajęć, może opisać siebie jako osobę wykonującą zadania poboczne. W popkulturze termin ten jest często używany do opisania ludzi, którzy odnieśli duży sukces w jednej dziedzinie, a następnie nagle rozwinęli się w zupełnie niezwiązane ze sobą ścieżki.
Można na przykład powiedzieć, że Snoop Dogg, występując w programach kulinarnych, dokumentach przyrodniczych, a nawet w WWE, wykonuje zadania poboczne.
Źródło: DailyMail.com